Opdateret
den 25.01.2022
Øm
Kloster
Øm
Klosters Krønike fortæller, at en gruppe munke en forårsdag
i 1172 kom til et sted, som hed Øm. Munkene syntes
godt om stedet, der var omgivet af vand, og døbte det
"Cara Insula", altså "den kære ø".
Munkene
var oprindelig blevet udsendt fra cistercienserklostret i
Vitskøl i 1165, og via mellemstationer i Sminge, Veng og
Kalvø havnede de i Øm, som mod nord afgrænsedes af
den lille Gudensø og i syd af Mossø -
Danmarks fjerdestørste sø.
Man
ved ualmindelig god besked om klostrets grundlæggelse takket
være Øm Klosters Krønike, hvis originalmanuskript er bevaret.
Det blev skrevet i årene 1207-67. Håndskriftet blev i 1731
skænket til Universitetsbiblioteket af storgodsejeren Christian
Rantzau til Brahesborg.
Øm
Klosters Krønike
Der
var flere faktorer, der talte for at opføre klostret
ved Øm, bl.a. den fredelige placering. Afgørende blev det
dog sikkert, at den dygtige munk, Martin, ved at foretage
Danmarks ældst kendte nivellement kunne påvise, at Mossøs
vandstand var en alen højere end Gudensøs. Man kunne således
ved at grave en kanal mellem de to søer få rindende vand
til klostret. Kanalen kunne sikre munkenes almindelige
vandforsyning, men den kunne også udnyttes som drivkraft
til en mølle og tjene som en avanceret kloakering.
Munkene
anlagde gennem årene tre nordsydgående kanaler. Den ene løb
umiddelbart vest for klostret, mens en anden løb på østsiden.
Omkring en kilometer øst for klostret løb den tredje kanal, der
med sine 900 meter var den længste.
Øm
Klosters beliggenhed mellem kanalerne. Frit efter "Olaf
Olsen: Krønike og udgravning".
Perioden
fra grundlæggelsen i 1172 og frem til midten af 1200-tallet blev
på mange måder den bedste i Øms historie. Cistercienserne var
dygtige og hårdtarbejdende landbrugere, der ved bl.a. skovrydning
fik opdyrket nye områder og skabt mønsterbrug.
Af
stor betydning for klostrets vækst var det naturligvis også, at
forskellige velyndere skænkede munkene store ejendomme. Især
biskop Svend af Århus var gavmild. Han forærede flere af sine
besiddelser på Djursland til klostret. Da han på sine gamle dage
trak sig tilbage, slog han sig ned på Øm, hvor han døde i 1191.
Munkene lod ham begrave foran højaltret.
Man
ved intet om, hvordan de første bygninger så ud. Det må
formodes, at man i starten har bygget i træ, og at der
efterhånden er blevet råd til at opføre kirke og
klosterbygninger af teglsten. Det vides med sikkerhed, at
klostrets ellevte abbed, Michael, i 1246 blev gravlagt i den ny
kapitelsal. Denne var dog ikke færdigbygget, idet kun fundamentet
var lagt.
Samme
år blev biskop Peder Elafsen af Århus begravet i den ny kirke.
Heller ikke den stod færdig. Først på Allehelgensaften 1257 -
altså elleve år senere - kunne man gå i procession med
kors, lys og røgelseskar
fra den gamle til den ny kirke, hvor man anbragte alle klostrets
relikvier "under munkenes frydeskrig og jubelråb".
Bispegraven
Ved kirkens højalter har man fundet en bispegrav
Sandsynligvis er der tale om
biskop Peder Elafsen af Århus, som døde i 1246. Nede
i graven fandt man en bispering og et lille sølvkors.
Den murede gravform var almindelig for standsfolk i
denne periode af den danske middelalder.
|
Desværre
for klostret blev de kommende år på mange måder vanskelige.
Efter Peder Elafsen blev Peder Ugotsen biskop i Århus. Han havde
længe været imod de begunstigelser, som munkene nød godt af.
Han hævdede bispens rettigheder over for klostret, krævede ret
til gæsteri i Øm for sig selv og sit følge og underkendte
tidligere gaver til klostret.
Peder
Ugotsens efterfølger, Tyge, skærpede kursen yderligere, og da
cistercienserne valgte at støtte ærkebiskop Jacob Erlandsen i
dennes strid med kongemagten, blev situationen endnu mere
tilspidset.
Dronning
Margrethe
Sprænghest, mor til Erik
Klipping, regerede i disse
år på sin mindreårige søns vegne. Sammen med et følge på
1600 ryttere, løbere og fodfolk gæstede hun i 1260 i to nætter
Øm ifølge klostrets egen krønike. Tallet er muligvis
overdrevet, men der er ingen tvivl om at forplejningen af den
store styrke var en voldsom økonomisk belastning.
Gang
på gang klager brødrene deres nød i striden med kongemagten og
bispestolen i Århus, men selv om de kunne fremvise gavebreve og
dokumentation for opnåede privilegier, synes det ikke at have
gjort større indtryk på modstanderne. Der var gået politik i
sagen.
Hvad
udgangen på striden blev ved man ikke, for krønikens beretning
slutter brat i 1267. Af klostrets omkring 400 år lange historie
er det altså kun det første århundrede, man kan følge i
detaljer. Om den øvrige tid har man kun tilfældige oplysninger.
Om
klostrets jordegods ved man dog ganske god besked. Som man kunne
forvente, bliver der stort set ikke skænket ejendom til brødrene
i årene efter 1270. Først fra 1310 til 1350 bliver gaverne lidt
rigeligere, og der kommer endnu en god periode fra 1470 til
1510. Ved nedlæggelsen ejede klostret omkring 250 ejendomme i
Midt- og Østjylland.
Reformationen
i 1536 blev begyndelsen til enden på Øm Klosters historie. Man
tillod ikke længere, at der blev optaget nye munke. Ganske vist
fik man i nogle år tilført verdslige pensionærer, som kongen
havde tildelt kost og logi, men efterhånden ophørte også dette.
Ved
påsketid 1560 opholdt Frederik 2. sig på Øm, hvor han
besluttede at nedlægge klostret. Den sidste abbed, Jens, blev
gjort til sognepræst på Djursland, og de mange bønder blev
underlagt lensmanden på Bygholm ved Horsens. De 24 peblinge i
klosterskolen blev sendt bort - sandsynligvis til latinskolen i
Århus.
Året
efter - i oktober 1561 - befalede kongen, at bygningerne skulle
nedrives. Mursten, tømmer og andre brugbare materialer blev
omhyggeligt pillet ned for at tjene til byggeri og befæstning i
det nærliggende Skanderborg. Transport ad landjorden på dårlige
veje var en besværlig sag, men klostrets heldige beliggenhed ved
vandet gjorde det muligt at fragte materialerne på pramme.